Pięć filarόw zdrowia: 4. Żywienie

Zrόwnoważone żywienie tworzy podstawę zdrowego i aktywnego życia. Przy tym nie chodzi o diety czy plan żywienia. Jeść zgodnie z zaleceniami Kneippa znaczy jeść świadomie, ale nie ascetycznie. Przyjemność i dobre samopoczucie we własnym ciele są tu najistotniejsze. Żyć według Kneippa niekoniecznie oznacza bycie chudym jak patyk. Jest jednak najlepszą bazą do osiągnięcia wagi ciała, z ktόrą czujemy się dobrze,i bazą by ją na dłużej utrzymać.  Sam ksiądz zresztą też nie był ascetą – wręcz przeciwnie. Podążając za jego całościowym podejściem- nie chodziło o surowe diety, o nakazy czy zakazy, tylko o to, by odczuwać wyważoną przyjemość podczas jedzenia wartościowych i możliwie niskotłuszczowych produktόw żywnościowych. Wysławiane przez Kneippa jedzenie „prostych, pożywnych potraw“ perfekcyjnie zgadza się z dzisiejszymi przekonaniami nowoczesnej nauki o żywieniu, ktόra zaleca pełnowartościowe zrόżnicowane potrawy, dużą ilość owocόw, warzyw, produktόw zbożowych i mlecznych, zgodnie z następującym motto: „więcej z roślin, mniej ze zwierząt“.

Zmiana żywienia drogą do sukcesu

Ten, kto chce żyć zdrowo i dobrze się czuć w swoim ciele, nie potrzebuje diety, powinien natomiast krok po kroku przestawić swoje żywienie na potrawy o mniejszej zawartości tłuszczu, bardziej zbalansowane i połączyć to z dużą ilością ruchu.

 

Dużo warzyw i owocόw

Chrupiące owoce i warzywa dają nie tylko uczucie sytości, ale też wyśmienicie smakują. Żadne inne artykuły spożywcze nie zawierają tak mało kalorii i zarazem tylu bioaktywnych składnikόw. Jednocześnie najlepiej dostarczają witamin, minerałόw i błonnika. Kto w pożywieniu dostarcza zbyt mało tych niezbędnych dla życia substancji, powinien owe braki uzupełnić sensownymi suplementami diety.

 

Tłuszczy używać oszczędnie i zwracać uwagę na jakość

Mieszkańcy Morza Śrόdziemnego pokazują jak to robić – używają tylko wysokiej jakości olejόw roślinnych, ktόre są dla organizmu źrόdłem esencjonalnych kwasόw tłuszczowych i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Zasadniczo jednak: tłuszczy należy używać oszczędnie, ponieważ jeden gram tłuszczu ma dwa razy tyle kalorii, co gram węglowodanόw czy też gram białka.  Szczegόlnie zdradliwe są „ukryte“ tłuszcze, zawarte przykładowo w czipsach, czekoladzie, ale też w wędlinach, serach i tłustych sosach.

 

Częściej jeść produkty pełnoziarniste

Należy przestawić się z białego chleba na pełnoziarnisty! Musli, pełnoziarnisty ryż, proso i orkisz to cudowne składniki pełnowartościowego żywienia. Sycą o wiele lepiej niż produkty z białej mąki i jednocześnie dostarczają do organizmu cennych substancji odżywczych i błonnika.

 

Mniej produktόw pochodzenia zwierzęcego

W ramach zdrowego żywienia powinno się od czasu do czasu zrezygnować z mięsa, wędlin i pełnotłustych produktόw mlecznych. Bardzo dobrą alternatywą i zarazem dostawcą pożywnego białka są produkty sojowe i przede wszystkim duże ilości ryb.

 

Dużo pić

Człowiek powinien przyjmować co najmniej dwa litry płynόw w ciągu dnia,  najlepiej wody mineralnej i herbat ziołowych czy też owocowych. Wielu ludziom picie dużej ilości płynόw przysparza trudności, ale dzięki kilku małym sztuczkom można przechytrzyć samego siebie:        

  • Łatwiej pić napoje niegazowane lub z małą iością gazu
  • Należy zawsze mieć w zasięgu ręki dzbanek pysznej herbaty owocowej 

Ustalić dni jedzenia surowizny

Godne polecania są regularne dni jedzenia surowizny, w czasie ktόrych przyjmuje się wyłącznie świeże pożywienie, takie jak owoce, warzywa czy sałatki. Surόwki smakują wyśmienicie, sycą i obfitują w dobre dla zdrowia substancje.

 

 

© 2017 Kneipp. Wszelkie prawa zastrzeżone.