Jak wzmocnić siły odpornościowe ?

Procesy biologiczne, które chronią nas przed szkodliwymi intruzami, są bardzo kompleksowe. W tworzeniu naszych sił odpornościowych uczestniczą m.in. szpik kostny, organy takie jak np. wątroba czy śledziona, migdałki oraz wyrostek robaczkowy.

 

W krwi krąży cała armia komórek, które tropią, identyfikują i niszczą nieproszonych gości. Przy tym ochrona odpornościowa dopasowuje się do wrogiego otoczenia, przez co nieustannie uczy się czegoś nowego.

Na niektóre z chorób, tak zwane choroby „dziecięce“, jesteśmy odporni przykładowo już po jednej jedynej infekcji. Wykonując szczepienia też wykorzystujemy fakt, że system immunologiczny pamięta pewne zarazki i trzyma w zanadrzu specjalne komórki odpornościowe.

 

Jednakże twierdza jaką jest system immunologiczny może zacząć się kruszyć. Jeżeli w jednym miejscu skomplikowanych procesów wystąpią zaburzenia, wówczas szybko słabość przenosi się na całość mechanizmów odpornościowych. Zarazki chorób mają wtedy ułatwione zadanie i bez większego trudu mogą dostać się do wrażliwych obszarów organizmu, wywołując np. przeziębienie.

 

Szczególnie w okresie jesienno-zimowym istotnym jest, aby wzmacniać siły odpornościowe. Nasze wskazówki zdrowotne pokazują, jak można te siły wesprzeć i w dobrej formie przetrwać okres przeziębień.

Kąpiel w wannie

Już ksiądz Sebastian Kneipp znał dobroczynne działanie ciepłej kąpieli całkowitej. Również od dawna wiadomo, że działanie ciepłej wody pobudza krążenie krwi aktywując w ten sposób mechanizmy odpornościowe.

Ruch na świeżym powietrzu

Sport jest ważny, aby na dłuższą metę utrzymywać system immunologiczny w dobrej formie. W tym celu szczególnie korzystny jest regularny ruch na świeżym powietrzu, np. lekki jogging, nordic walking lub jazda na rowerze. Powód: podczas ruchu fizycznego wzrasta aktywność ważnych komórek odpornościowych w organizmie.

Jak to często bywa, również w tym przypadku ważne jest zachowanie umiaru. Zbyt intensywny trening osłabia system odpornościowy. Jeśli już złapaliśmy jakiegoś wirusa, powinniśmy zredukować wysiłek i na kilka dni zrezygnować ze sportu.

Regularne odwiedziny w saunie

Regularne chodzenie do sauny połączone z zabiegami wodnymi przy użyciu zimnej wody może zapobiegać przeziębieniom. Dzięki suchemu ciepłu w pomieszczeniu sauny naczynka krwionośne poszerzają się, a przez zastosowanie zimnej wody znów się zwężają. Organizm uczy się dopasowywać do różnych temperatur i hartuje się. System immunologiczny uaktywnia się i łatwiej pokonuje wirusy wywołujące przeziębienie.

Zdrowa i różnorodna dieta

Każdy, kto w okresie jesienno-zimowym chce zachować dobrą formę, nie obędzie się bez zrównoważonego,  pełnowartościowego odżywiania, z wystarczającą ilością minerałów i witamin.

Dobra wiadomość: kto odżywia się zrównoważenie, codziennie spożywa owoce, warzywa, produkty z pełnego ziarna i nabiał, pomaga własnemu układowi odpornościowemu wskoczyć na odpowiednie obroty. Ryba czy mięso powinny znaleźć się na talerzu raz lub dwa razy w tygodniu.

Jeśli mimo wszystko mamy wrażenie, że nie dostarczamy do organizmu dostatecznej ilości minerałów i witamin, możemy uzupełnić nasz jadłospis o suplementy diety.

© 2017 Kneipp. Wszelkie prawa zastrzeżone.