Sauna - 10 zalet dla ciała i ducha

Jesień i zima to pora odwiedzin w saunie. Na dworze jest już zimno i nieprzyjemnie, a człowiek zaczyna odczuwać szczególną potrzebę dobroczynnego ciepła i fizycznego rozluźnienia. Regularne odwiedziny w saunie to teraz szczególne dobrodziejstwo, które niesie ze sobą wiele zalet dla ciała i ducha:

1. Hartowanie

Regularne wizyty w saunie z następującymi po niej zabiegami wodnymi przy użyciu zimnej wody wzmacniają siły odpornościowe organizmu (co udowodniono naukowo) oraz trenują umiejętność organizmu do przystosowywania się do zmiennej temperatury. Sauna to sposób na zapobieganie przeziębieniom. Poprzez suche, nagrzane powietrze w saunie naczynka krwionośne rozszerzają się, a dzięki następującemu schłodzeniu ciała ponownie się zwężają. Dzięki tym zmianom organizm uczy się dopasowywać do różnych temperatur i hartuje się. Aktywuje się system immunologiczny, przez co wirusy i bakterie mają mniejsze szanse na rozprzestrzenianie się. W ten sposób zapobiegamy przeziębieniom.

2. Działanie

Ciepło z sauny stymuluje wegetatywny system nerwowy. Naczynka krwionośne w skórze rozszerzają się, serce pracuje bardziej ekonomicznie, a mięśnie rozluźniają się. W fazie schładzania naczynka krwionośne znów się zwężają dzięki zastosowaniu zimnej wody. Trenujemy w ten sposób naczynia krwionośne, co prowadzi do lepszego ukrwienia całego organizmu i ulepszonego regulowania ciśnienia krwi.

3. Obniżanie ciśnienia krwi

Według badań Uniwersytetu Medycznego Charité w Berlinie (Niemcy) regularne wizyty w biosaunie (sauna niskotemperaturowa – ok. 50ºC oraz wilgotność 50%) stabilizują krwiobieg i obniżają ciśnienie krwi. Pacjenci z wysokim ciśnieniem krwi częściowo mogli nawet zrezygnować z preparatów obniżających ciśnienie. To działanie zostało potwierdzone kolejnym badaniem wykonanym przez lekarzy Kneipp w Bad Wörishofen, miejscowość z kurortem Kneippa.

4. Zapobieganie bólom głowy

Regularne wizyty w saunie mogą działać zapobiegawczo na bóle głowy, które wynikają z błędnej regulacji napięcia naczyń krwionośnych, jak np. migreny. Naprzemienne działanie ciepła i zimna może do tego stopnia wytrenować ścianki naczyń, że naczynka znajdujące się w głowie przy stymulacji zewnętrznej niekoniecznie będą reagować bólem na drażnienie komórek  nerwowych.

5. Aufguss, czyli polewanie

Polewanie gorących kamieni w saunie jest jednym z ulubionych elementów tej wizyty. Natychmiast zwiększa się wówczas wilgotność powietrza, a chłodzący efekt odparowywanego potu zostaje przerwany. Dzięki polewaniu powstaje uczucie zwiększonego oddziaływania ciepła na skórę, a więc i zwiększone wydzielanie potu.

 

Uwaga: Nie wolno przesadzać! Należy zwracać uwagę na indywidualną formę i lepiej wcześniej „uciec“ niż za późno. Ten zabieg jest obciążający i powinien być wykonywany jedynie przez osoby wytrenowane.

6. Przygotowanie do urlopu

Klimatyczne dopasowanie do ciepłych temperatur w czasie urlopu jest nie lada wyzwaniem dla naszego organizmu. Kto już wcześniej porządnie się w saunie poci, trenuje swoje ciało przed urlopem. Później znacznie łatwiej delektować się feriami pod południowym słońcem.

7. Wypoczynek i relaks

Ciepło w saunie zapewnia nam relaks psychiczny i duchowy, a z kolei schłodzenie przyjemne odświeżenie. Człowiek staje się bardziej zrównoważony i zadowolony. A dodatkowe wydzielanie hormonów (endorfiny) zapewni spory relaks psychiczny.

8. Pielęgnacja urody

Kto regularnie odwiedza saunę tym samym skutecznie i naturalnie dba o swą urodę. Skóra zdaje się bardziej jędrna, ponieważ dzięki ciepłu jest lepiej ukrwiona. Substancje odżywcze oraz tlen są lepiej transportowane, komórki skóry mogą się szybciej regenerować. Intensywne pocenie się jest dobrodziejstwem dla skóry, wydalane są z niej toksyny i zanieczyszczenia i skóra jest gruntownie oczyszczana.

9. Przeciw zakwasom mięśni

Kto po treningu sportowym pójdzie jeszcze na kilka chwil do sauny, zwiększy przez to przemianę materii i ukrwienie mięśni. W ten sposób można również uniknąć zakwasów mięśni.

10. Aromaterapia w saunie

Dobroczynne działanie polewania kamieni podczas wizyty w saunie można jeszcze zwiększyć poprzez dodanie do wody substancji zapachowych na bazie naturalnych olejków eterycznych. Jako że zapach i psychika wzajemnie na siebie oddziaływują, więc działanie olejków eterycznych wspiera dodatkowo działanie sauny.

Generalnie: intensywność wizyt w saunie należy dopasować do indywidualnych potrzeb, sytuacji i formy. Nie wolno przesadzać! Lepiej mieć niedosyt i wyjść wcześniej, niż siedzieć w saunie zbyt długo.

© 2017 Kneipp. Wszelkie prawa zastrzeżone.