Zmęczone nogi

Najważniejszą siłę napędową powrotu krwi żylnej do serca jest tzw. pompa mięśniowa (mięśnie łydki). Przy niedostatecznym ruchu fizycznym mechanizm ten zbyt rzadko się aktywuje. Z kolei częste ruchy mięśni stόp i nόg wspomagają funkcję pompy mięśniowej i polepszają przepływ krwi.

 

Przy skłonnościach do zmęczonych nόg powinno się pamiętać o regule:

 

„Lepsze bieganie i leżenie niż siedzenie i stanie”.

 

To zdanie krόtko i zwięźle wyjaśnia, w jaki sposόb możemy najlepiej wspomagać mechanizmy własne naszego ciała. Poprzez ruch albo ułożenie nόg do gόry wspomagamy powrotny przepływ krwi do serca. Wynikiem tego są odciążone nogi.

Sport i ruch

Od chodzenia po gόrach, przez spacery po jogging – każda forma chodzenia  jest odpowiednia jako sposόb zapobiegania zmęczonym nogom. Korzystne są rόwnież inne rodzaje sportu, podczas ktόrych ryzyko nadwyrężenia czy odniesienia urazόw jest niewielkie, jak np. pływanie, tenis stołowy i jazda na rowerze. Przejażdżka na rowerze jest szczegόlnie korzystna dla nόg, ze względu na efekt wytrzymałościowy i niewielkie obciążenie.

 

Przy skłonnościach do żylakόw nie zaleca się:

·        gry w squasha

·        gry w piłkę ręczną

·        gry w piłkę nożną

·        innych rodzajόw sportu, ktόre wymagają od nas pełnego zaangażowania mięśni nόg. Nogi są wόwczas zbyt mocno obciążone, czego skutkiem mogą być skurcze i zastόj krwi.

Zabiegi Kneippa

Zabiegi wodne według Sebastiana Kneippa mogą pobudzić zmęczone nogi. Polewanie kolan czy łydek zwęża naczynia krwionośne i w naturalny sposόb  odświeża.

Poprzez bodziec zimna działający na skόrę przekazywane są bodźce temperaturowe wywołujące pozytywne reakcje w całym organiźmie – naczynia krwionośne się kurczą, wzmacniane są siły odpornościowe, pobudzone zostaje krążenie i system nerwowy, a ciało i skόra odświeżone i ożywione.

 

Rόwnież słynna „Kąpiel brodząca” cudownie pomaga na dolegliwość cieżkich nόg.

Ale uwaga: jeżeli bodziec zimna stanie się zbyt mocny, należy natychmiast przerwać zabieg!

Ukierunkowana gimnastyka stόp

Obok ruchu i "delikatnej" aktywności sportowej, na zmęczone nogi pomocna bywa ukierunkowana gimnastyka stόp, przede wszystkim, jeżeli chcemy zapobiec nieprzyjemnym uczuciom napięcia podczas pracy czy dłuższych podrόży. Podczas ruchu mięśnie wciąż się kurczą powodując szybszy powrόt krwi do serca, redukując przy tym możliwość gromadzenia płynόw (płynu surowiczego) w nogach.

 

Ćwiczenie 1:

Proszę zdjąć buty, usiąść na krześle i ułożyć stopy płasko na podłożu. Proszę podwinąć palce i w następnej chwili je rozprostować. Wykonywać ćwiczenie około jednej minuty.

 

Ćwiczenie 2:

Jako kolejny krok proszę na zmianę przyciągać palce stόp w kierunku goleni, tak by napinały się przy tym mięśnie łydki. Każdą stopę podciągnąć około 30 razy.

 

Ćwiczenie 3:

Następnie proszę lekko unosić raz jedną, raz drugą stopę i wykonywać krążenia stopy wokόł własnej osi, na każdą nogę ok. 10 razy.

 

Ćwiczenie 4:

Na koniec proszę wstać i na przemian stawać raz na palcach stόp, raz na piętach.

 

Dzięki tym ćwiczeniom układ krążenia jest pobudzony, a krew w nogach szybciej krąży. Z tkanek usuwana jest ewentualnie nagromadzona limfa. Te ćwiczenia są szczegόlnie efektywne, jeżeli wykonamy je w chłodnym miejscu. Ale marznąć przy nich też nie powinniśmy. 

 

Uwaga:

Jeżeli macie Państwo często opuchniete nogi lub odczuwalny jest bόl, należy udać się do lekarza, aby wykonać badanie żył.

© 2017 Kneipp. Wszelkie prawa zastrzeżone.